„Měli jste
v domácí škole taky rozvrh?“ ptaly se mě často maminky. „A co domácí
úkoly? Kdy jste je dělali?“ tázaly se jiné. „Jak dlouho jste se denně učili?“
zněla další z častých otázek. „Jak vůbec vypadal váš denní rozvrh?“
dotazovali se nakonec skoro všichni. No my jsme to měli tak…
Když jsme
začínali a já jsem ještě neměla žádné zkušenosti s domácí výukou, přenesla
jsem prostě školu domů. Stanovila jsem si rozvrh, pravidelně jsem střídala předměty,
snažila jsem se dodržovat délku vyučovací hodiny a délky přestávek… ale nějak
to nebylo ono. Moje prvňačka se vždycky nevydržela plně soustředit celých
čtyřicet pět minut. Nebylo divu, vždyť mé učitelské oko na ní spočívalo celou tu
dobu. Nebylo nikoho jiného, kdo by mohl nahlas číst, u tabule počítat nebo být
vyvolán, než ona sama. Zatímco ve škole je učitelova pozornost rozptýlena mezi
více dětí, sólově každé z nich pracuje jen pár minut během vyučovací
hodiny, aby se všechny vystřídaly, doma je to jiné.
Uvažovala
jsem, že pokud v hodině čtení ve škole může jedna žákyně nahlas číst třeba
tři minuty a dostane se na ni za hodinu jednou, maximálně dvakrát, doma čte
patnáct minut. Výuka je daleko intenzivnější, což znamená, že jsme dříve hotové, ale také rychleji unavené. A tak jsem to změnila.
Vyučovací
čas jsem dělila spíš podle obsahu než podle času. Pokud žákyně dobře četla a
zvládla látku pro ten den za patnáct minut, šly jsme na další učivo. Pokud byla
svěží a chtělo se jí pracovat, dělaly jsme jen kratičké pauzy, pokud bylo
vidět, že je unavená, poslala jsem ji na chvíli na dvůr skákat přes švihadlo
nebo aspoň na balkon udělat pár dřepů a dosypat krmítko ptákům. To ale ještě
nebylo všechno.
Jednou jsem
přemýšlela, jak zajímavě zopakovat všechnu látku z matematiky, a tu mě
napadl projekt. Vymyslela jsem, nakreslila a napsala pracovní listy, které
týkaly námluv u princezny Delicie. V nich se podařilo skloubit učivo všech
předmětů – kreslení, psaní, počítání, čtení i prvouka. Tím jsme
s pravidelným střídáním předmětů skončily nadobro. Na projektu jsme
pracovaly asi měsíc. Denně jsem se večer bavila vymýšlením dalších úkolů,
vystřihovala, lepila, dokreslovala a psala zadání. Učivo v praxi! To bylo
ono.
Celý náš
den tedy vypadal asi takto: ráno jsme začínaly mezi osmou a půl devátou,
pracovat jsme vydržely nejdéle do oběda včetně vydatné přestávky na svačinu,
cvičení na klavír a flétničku a nějaké té tělocvičné aktivitě. A to ani
nemluvím o předmětu s názvem Pracovní činnosti. Ale o tom příště.
Domácí
úkoly jsme v domácí škole neměly. Nebylo jich zapotřebí. Odpoledne jsme
věnovaly kroužkům, oddílům, baletům, výtvarkám, dramaťákům, hudebkám a dalším
aktivitám s dalšími dětmi. O sociálním růstu, vlivu kolektivu a takových
věcech se rozepíšu někdy příště.
Žádné komentáře:
Okomentovat