pátek 19. února 2016

Čím jsem chtěla být


„Tak to máte splněný sen,“ spíš než otázka to znělo jako spokojené konstatování. Známá paní se rozhlížela po mém pracovišti – po malém knihkupectví s galerií. Moc se jí tam líbilo. Větu o splněném snu opakovala několikrát a já nevěděla, co na to říct.
Nikdy jsem si nepředstavovala, že budu provozovat takový obchod. Vlastně kdyby mi byl někdo před lety řekl, že ho budu mít, ťukala bych si na čelo. Já a obchod? To teda těžko. Když na to došlo, strašně jsem se bála. Nemohla jsem spát asi tak tři měsíce, ale pak jsem si řekla, že za tu zkušenost to stojí. Uvidíme, jestli mi to půjde. A ono to pomalu jde. Pracuju, učím se. Nejdřív jsem nabízela jen knížky, brzy přibyly dárkové předměty, šperky, dekorace, keramika a originální přání. Pak ze zadní místnosti, kde bývala kancelář, vykvetla galerie. Kdybych měla popsat, jak sháním umělce, kteří by vystavovali, řeknu, že nevím. Nějak přicházejí sami. Originální ručně vázané knihařské výrobky mne přivedly k originálním psacím potřebám a odtud to byl jen malý krůček ke kvalitnímu portskému české výroby. Prostě se to samo skládá.
 Lidi si často myslí, že mám takové štěstí. Každé moje zaměstnání prý vypadá tak atraktivně. Některé kamarádky mi říkají: „Ty se máš. Takovou práci jako ty bych taky chtěla.“ Jenže pak hned dodávají: „Hlavně aby mě to bavilo.“ A pak je hlavním kritériem výše platu. „Za takové drobné nebudu ani ráno vstávat,“ dodávají vtipně. Já ovšem nemohu říct, že by mě vždycky bavilo, co dělám. Některé úkoly jsou mi dokonce nepříjemné, ale nedívám se na to tak. Časem najdu v každé práci něco, co mě těší a pro co ji ráda vykonávám. Většinou je to ta část, kde mohu použít svou tvořivost, ta práce, kde nejvíc projevím sama sebe, kdo jsem a jaká jsem.
Na druhou stranu mnohá zaměstnání vypadají tak velice atraktivně hlavně zvenčí. Když jsme na základní škole vyplňovali dotazníky na téma, čím bych chtěla být, zaškrtávala jsem kolonky jako učitelka, redaktorka, herečka, zpěvačka, hlasatelka… Mnohé z toho jsem si v životě mohla ozkoušet a řeknu vám, nebylo to pro mě. Nedovedla jsem si zkrátka představit, co to obnáší. Jiné kolonky by mě zatrhnout ani nenapadlo. Nic mě nepřitahovalo na zaměstnáních typu knihkupec nebo galerista, nejspíš jsem si ani nedovedla představit, co znamenají, a podívejte. Vykonávám je a jsem šťastná.
A finančně? Nepracuju primárně proto, abych vydělala peníze. Dělám svou práci proto, že mě těší. Něco tvořím, mluvím s lidmi, poskytuju pokojné útočiště. A krom toho tím i něco vydělám. Myslím, že jsem to tak měla skoro vždycky. Což nikdy nesvědčilo našemu rodinnému kontu, ale navzdory tomu, že většinou jsme žili z ruky do úst, se cítíme bohatí.
„No vlastně ano, je to jako sen,“ musela jsem přiznat své zákaznici, „jsem tu ráda.“


Žádné komentáře:

Okomentovat