čtvrtek 28. ledna 2016

Já chrápu!


Ráno jsem se probudila neochotně. Měla jsem pocit, že jsem se celou noc budila. Že by špatné sny? Ráno si své sny nikdy nepamatuju. Pokoušela jsem si vzpomenout, ale jediný vjem, který jsem si dokázala vybavit, byla vzpomínka, jak mě cosi stále ruší a nenechá zabořit se do útěšných hlubin spánku.
V koupelně jsem se snažila něco udělat s opuchlýma očima a doufala jsem, že mi šálek kávy pomůže nějak se vzpamatovat. Popíjela jsem ten horký nápoj a pohledem jsem bezcílně bloudila po stránkách novin. Písmenka nedávala žádný smysl. Připadala jsem si nehmotně i zatěžkaně zároveň. Za chvíli se do kuchyně připotácel i můj muž. Vypadal hrozně. „Taky jsi špatně spal?“ zeptala jsem skomírajícím hlasem. „Jo,“ zahuhlal. „Já taky,“ svěřovala jsem se, „pořád jsem se něčím budila, ale nevím, co to bylo. Možná zlé sny…“ „Ne. To jsem byl já,“ opáčil můj muž. „Ty?“ užasla jsem. „To tys mě budil? A proč?“ Nemohla jsem pochopit takové sdělení. Vždyť budit druhého ze spaní je úplné záškodnictví, projev nepřátelství. „Proč jsi mě budil, prosím tě?“ S úžasem vykulenýma očima jsem očekávala odpověď. Muž si ve svém obrovském ranním hrnku zalil horkou vodou směs kávovin, opatrně dolil mlékem a pak se konečně otočil tváří ke mně. „Chrápala jsi.“
Spadla mi brada. „Cože? Já? To nedělám. Já přece nechrápu,“ snažila jsem se pochopit hrůzu celého sdělení. „Ale jo, chrápeš. A mě to budilo. Tak jsem tě chtěl taky probudit, aby ses otočila a aby to přestalo.“  Zmateně jsem se bránila: „Ale jak to, přece já nikdy, to není možné!“ Zlobný výraz ve tváři mého muže mě hrozně překvapil. „Chrápala jsi a já jsem nemohl spát. Rušilo mě to. Musíš s tím něco udělat,“ stěžoval si. Ohromeně jsem se pokusila ospravedlnit: „Já to přece nedělám schválně. To bys ty měl vědět nejlíp.“
Můj muž totiž chrápe přímo virtuózně. Hluboce, hlasitě, rytmicky a často. Protože chrápal odjakživa, nikdy mi to nijak zvlášť nevadilo. Zvykla jsem si. Většinou usínám první, a tak když on začne chrápat, už spím. Probudím se málokdy. Když je nejhůř, strčím si do uší ucpávky. Mám je v šuplíčku nočního stolku jako samozřejmost. Můj muž prostě spí hlasitě. Nemůže za to. Tak jak to, že mě teď obviňuje? Co všechny ty noci, kdy jsem já snášela jeho chrápání? To přece není fér! Nahlas jsem neřekla nic.
Celý den jsem se trápila. Tak já chrápu. To je hrozné. Co jen s tím budu dělat? Jak se napravím? Možná je to tím, že jsem trochu nastydlá. Možná bych měla, než mě to přejde, jít spát jinam. Kam ale půjdu spát? Do kuchyně na matraci pro návštěvy? Ale jestli chrápu opravdu tak hlasitě, jak říkal, tak mě bude stejně slyšet i z kuchyně. To je nemožná situace. Ne, já jsem nemožná. Ruším svého muže ve spaní a on se na mne zlobí. Ublíženě jsem se litovala, než mi to došlo.
Já přece nejsem špatná kvůli tomu, že někdy v noci chrápu. Za chrápání nikdo nemůže. Ani já to nedělám vědomě nebo dokonce schválně. Nemám proč se cítit provinile, omlouvat se za to nebo se stěhovat do kuchyně. Večer v posteli jsem před spaním sladce řekla svému muži: „Kdybych tě náhodou svým chrápáním zase rušila, vezmi si matraci do kuchyně. A už mě nebuď.“


Žádné komentáře:

Okomentovat