středa 4. ledna 2012

Tilly


Ta útlá knížečka, skoro vlastně sešitek s romantickými obrázky, barevnou obálkou a stručným jednoslovným názvem ležela zapadlá za postelí. Našla jsem ji při úklidu. Páni, jak dlouho tu už musela být? To už je let, co jsem si ji naposledy četla… Tilly.
Otevřela jsem knížku a jen tak pro připomenutí se začetla na náhodném místě. Aha, už si vzpomínám, to bylo o té ženě a její holčičce, které se setkaly v tom neskutečně skutečném snu nesnu. Obrátila jsem několik listů a ponořila se do děje. Za hodinu jsem pořád ještě seděla na zemi vedle postele, posmrkovala jsem a nemohla si vzpomenout, co jsem to vlastně chtěla původně dělat, proč vedle mne leží vysavač a proč mám na klíně prachovku.
Peretti napsal Tilly původně jako rozhlasovou hru. Jejím obsahem je otázka potratu. Nečekejte však nějakou agitku, bojovně znějící výzvy nebo odsuzovačná prohlášení. Nic takového. Jedná se totiž o milé vyprávění. Přesto se člověku svírá srdce, když pochopí souvislosti. Kdo je malá roztomilá holčička, která se znenadání ocitne v domě, a z jakého světa přichází? Odkud se vzaly děti žijící v překrásné zahradě, kam za nimi chodí jejich přítel Ježíš? A komu patří jméno na malém náhrobním kameni, k němuž jednou ročně chodí plakat neznámá žena? Celý příběh se postupně skládá dohromady jako půvabná mozaika. Když konečně zapadne i poslední kamínek a všechno se vyjasní, vydechneme úlevou. Bůh je tak dobrý.
Oběti hříchu – potracené děti netrpí v zatracení, kam je jejich matky poslaly. Rodiče soužení výčitkami svědomí mohou dojít pokoje vyznáním viny a přijetím odpuštění. Úlevu naleznou v naději, že se setkají i s těmi svými dětmi, jejichž životu na zemi původně nedali šanci. Doufat smějí i rodiče dětí zemřelých před narozením, ačkoli byly vytoužené a vítané. I pro jejich zármutek přináší knížka útěchu.
Je trochu hloupé doporučovat knížku, o níž je předem jasné, že se nedá nikde koupit. Ale přesto to zkusím. Třeba vám taky někde leží zapadlá v prachu za postelí nebo se nenápadně ukrývá na polici knihovny mezi důležitěji se tvářícími svazky anebo ji možná skutečně ještě někde v knihkupectví nebo v antikvariátu můžete objevit…

Žádné komentáře:

Okomentovat