úterý 7. února 2017

Potěšení u popelnic


Uklízela jsem. Proběhla jsem bytem, přenesla pár věcí sem a jiné zase tam, posbírala suché prádlo ze sušáku, zastrčila pár knížek do knihovny, vyměnila vodu kytkám ve váze a chtěla jsem ještě zastrčit přečtené noviny do stojánku. Jenže to nešlo. Byl plný.

No bodejť. Však jsme měli uskladněny noviny za dva týdny. Stojánek byl nacpaný k prasknutí. Vybrala jsem tedy všechny výtisky až na poslední sobotní a přesunula jsem je do koše na papír. Tedy chtěla jsem je tam dát, ale taky to nešlo. Koš na papír byl taky plný. Jenže kam teď se svazkem starých novin? Jak jsem se tak s tím uklízením rozšoupla, nechtělo se mi brzdit a dělat nějaké kompromisy. Rozhodla jsem se vynést papír. Není to tak jednoduché jako vynést běžné odpadky. Musí se jít dál, dolů ulicí až za roh, kde se nacházejí kontejnery na tříděný odpad. Ale odhodlala jsem se tu výpravu podniknout.

Vytáhla jsem přetékající koš a ve spíži našla dvě kartonové krabice, které čekaly, „až někdo půjde s papírem“. Naskládala jsem do krabic papíry z koše a završila jsem své úsilí hromádkou starých novin. Hodila jsem na sebe kabát, skočila do bot a strčila klíče do kapsy. Balancovala jsem po ulici se dvěma na sobě postavenými krabicemi plnými starého papíru. Hrozně jsem se snažila jít rychle, protože to bylo těžké, ale zároveň opatrně, abych nic nevysypala. Jak bych to sbírala?
Když jsem dorazila ke skupince kontejnerů, měla jsem toho tak akorát dost. Ta ekologie mě fakt zmáhala. Krabice se mi zdály těžké a nesly se mi nepohodlně. Zastavila jsem před tou plastovou příšerou, do jejíž obrovské tlamy se házel starý papír a zarazila jsem se. Jak to teď provedu?

Nedokážu jednou rukou odklopit víko kontejneru a ve druhé udržet ty těžké krabice. Budu je muset postavit na zem, otevřít víko a pak je teprve hodit dovnitř. Pozorně jsem postavila krabice na zem, protože se mi nechtělo honit drobné papírky po chodníku a trávníku, kdyby se náhodou vysypaly,  a zápasila s víkem kontejneru. Šlo to ztuha. Vtom jsem periferním viděním zpozorovala dvě tmavé postavy blížící se ke mně. Naposledy jsem zacloumala víkem kontejneru a ono se otevřelo. Chopila jsem se vrchní krabice a opatrně ji překlopila dovnitř. „Tak a teď tu druhou,“ řekla jsem si v duchu. Ovšem černá postava mne předešla. Mladý muž v uniformě městské policie, blonďatý a růžolící se shýbl, popadl krabici a obratně ji umístil, kam patřila. Oprášil si symbolickým gestem ruce, hezky se na mě usmál a popřál mi pěkný den. Rychle jsem zavřela v údivu pootevřená ústa a poděkovala. „Páni, tak myslím, že pěkný den už začal,“ napadlo mě, když jsem kráčela ulicí zpátky domů. „Vždyť tohle bylo nefalšované potěšení!“

Žádné komentáře:

Okomentovat