pátek 22. července 2016

Dvě brože

Líbí se mi, když předměty, které používám, ještě něco říkají. Když předměty, jimiž se zdobím, mají i svůj obsah. Něco, jako mé soukromé prohlášení, tajemství, připomínka něčeho důležitého. Četla jsem, že Madeleine Allbrightová nosila brože s poselstvím. Někdy docela drsným, jindy výhrůžným. Jejím brožím nemusel každý rozumět, ale ona tím byla posílena ve svých postojích. Mohla si připomínat: „Tomuhle věřím. Toto propaguji. Toto je mé poselství.“ Musím se přiznat, že takové nošení šperků mi imponuje. A mám ráda rozluštitelná tajemství. 
Nedělám to automaticky, ale čas od času se mi stane, že hledám obsah, nějaké poselství, určitý význam toho, co dělám nebo proč něco nosím. Nedávno jsem byla zaujata báječnými brožemi vytvořenými z ciferníků starých hodinek. Bylo jich spousta, měla jsem na výběr plnou krabici. Nadšeně jsem se tím pokladem probírala. Materiálem k výrobě broží se staly ciferníčky z různých starých hodinek různých tvarů, s čísly arabskými i římskými některé dokonce zcela bez číslic jen s orientačními body. Vyhlížely pestře, protože byly větší i menší, kulaté i obdélníkové, starožitné i klasické. Všechny potáhli průhlednou pryskyřicí a vespod je opatřili brožovými můstky. Nemohla jsem odolat. Brala jsem do rukou jednu po druhé, obdivovala jsem jejich dávnou eleganci a zkoušela jsem si představit, kdo je asi nosíval, když ještě ukazovaly čas. Musela jsem si aspoň jednu vyzkoušet. Připnula jsem si na svetr nejdřív jednu krásnou brož v bílé barvě. Původně byla pánskými hodinkami. Možná je nosil nějaký prošedivělý distingovaný lékař či důstojný soudce. Také mohly zdobit zápěstí pana profesora s bílým plnovousem. Klasický kulatý ciferník se zlatými číslicemi zářil do daleka, ale nějak to nebylo ono. Něco vadilo. Buď byl příliš malý, nebo byl příliš bílý, nebo jsem ho na svetru připnula na špatné místo a ciferník tam vyhlížel příliš osaměle. Nejspíš ode všeho trochu. Mně se ale přesto nechtělo se ho vzdát, tak jsem si k němu na zkoušku připnula ještě jeden, pro změnu kulatý černý ciferník. Ten se zdál vyzařovat ženskost a eleganci. Maličké černé hodinky se zlatými čárkami místo číslic jsem si nedovedla představit nikde jinde, než na útlém zápěstí nějaké opravdové dámy. Nahlížela na ně, když psala dopisy, nebo když na procházce svírala vodítko svého psíka. Třeba byla pyšná na své krásné hodinky, když gestikulovala při rozhovorech, a ony odrážely světlo. Jaký asi používala řemínek? Ach, tolik příběhů slibovaly ty dvě brože. Bylo to ono. Ty dva ciferníky patřily k sobě.
Dvě brože? Proč ne? Tahle kombinace vypadala roztomile, praštěně i vtipně zároveň. Dva ciferníky vedle sebe, černý a bílý. Co to vypovídá? To byla skutečná výzva. Napadalo mne toho mnoho, ale nic z toho nebylo pro rychlé veřejné zdůvodnění, proč nosím zrovna tyhle dvě brože zároveň. Ale jedna věc mi přišla hluboká a důležitá pro mne osobně. Nosím své hodinkové brože na znamení něčeho, co si chci často připomínat. Říkám jimi sobě a každému, koho to bude zajímat: „Mám dost času.“


Žádné komentáře:

Okomentovat