úterý 30. října 2012

Klípky na dovolenou



 Někdy si ráda přečtu něco oddechového. Občas při čekání u kadeřnice sáhnu po některém z barevných časopisů, co tam tak lákavě aranžují na stolek, ale spíš než oddechové mi připadají hloupé. Hledala jsem knížku, kterou bych si mohla vzít s sebou třebas k vodě. Knížka se přece jen dá číst déle než časopis, že. Našla jsem přesně to, co jsem potřebovala.

Světoznámý historik a publicista Paul Johnson vystudoval historii na Oxfordu a po vojenské službě působil v redakci londýnského týdeníku New Statesman. Napsal přes čtyřicet knih, v nichž projevil obrovský popularizační záběr. Knížka, kterou jsem si vzala na koupaliště, se jmenuje Bleskové portréty 20. století. Obsahuje několik desítek krátkých skic o jedincích, s nimiž se autor v průběhu svého bohatého života setkal. Některé z nich jsou jen takové klípky, prchavé pohledy, jiné překvapivě odhalují hlubší tajemství dotyčné osoby. Autorovi nejde v první řadě čtenáře vzdělávat či poučovat, ale obyčejně pobavit. Zřejmě s lítostí musel vyřadit spoustu zajímavých poznámek o pozoruhodných lidem čistě z toho důvodu, že ony osobnosti jsou stále naživu.

Jedná se o čtení docela podobné tomu v barevných časopisech, avšak o lidech podstatně zajímavějších. Johnsonův ostrý jazyk nešetří nikoho z popisovaných, mistrovsky dokáže vystihnout v několika málo slovech situace,  v nichž se odehrávají dialogy nebo prostředí, kde se pohyboval. Při čtení jsem si vychutnávala pikantnosti o lidech, které znám z dějepisných učebnic, ale i z filmových plakátů. Vedle sebe se v knize sešli velikáni politického života, umění, vědy či filozofie, duchovní nebo podnikatelé z celého světa. Jak se jevili v osobním styku? Jakou měli pověst u svých přátel? Co rádi jedli? Jak se chovali ke svým manželkám? Přesně o tom jsem vždy v hodinách dějepisu přemýšlela. O mnoha z osobností světové historie to teď už vím...

Johnson, Paul: Bleskové portréty 20. století, Leda, Rozmluvy 2011.

Žádné komentáře:

Okomentovat